Facebook, bo o nim zgodnie z obietnicą będzie dzisiaj mowa, kojarzył mi się do niedawna głównie z wpisami typu: „to ja i mój samochód” czy „właśnie jem śniadanie umm
pycha!”. Nie żebym miała coś przeciwko, nie do końca tylko potrafiłam znaleźć
sens własnego tam istnienia. Czego tu nie ma? Profile prywatne, artystów,
polityków, dzieci, postaci fikcyjnych, strony firmowe, informacyjne… aż kręci
się w głowie. Jedni piszą, drudzy tylko obserwują lub przekazują dalej posty
innych. Niektórzy traktują jako „wirtualny pokój” do prywatnych pogaduszek,
jeszcze inni wyłącznie profesjonalnie.
Jeśli czytałeś poprzedni wpis wiesz już zapewne, że ciężko jest jednak dyskutować z liczbami...
Ciekawa jestem, czym jest Facebook dla Ciebie? Jeśli miejscem, gdzie umieszczasz bardzo
prywatne wypowiedzi, lub np. zdjęcia z mocno zakrapianych imprez, prawdopodobnie
lepiej, abyś miał dobrą kontrolę nad ustawieniami prywatności- w przeciwnym
razie istnieje spore prawdopodobieństwo, że treści te podziwiać będą nie tylko
przyjaciele, ale także Twoi pacjenci. Jeśli chcesz być identyfikowany wyłącznie
przez bardzo wąską grupę znajomych, umieszczać na swoim profilu co tylko przyjdzie Ci do głowy i nie mieć dylematów: „przyjąć czy nie przyjąć
zaproszenia?” może warto w tej zupełnie prywatnej wersji występować np. pod
pseudonimem?
A
Twój profesjonalny wizerunek? Jak zapewne zdajesz sobie sprawę, na Facebook’u
funkcjonują dwa rodzaje kont: prywatne oraz tzw. Fan Page. Co kryje się pod tym pojęciem? To specjalny profil,
niemal osobna strona internetowa, której celem jest promocja firmy, osoby (np.
artysty) czy wydarzenia. W tym wypadku wystarczy, że doceniając jej zawartość odwiedzający kliknie „Lubię
to”, nie musi "prosić się" o przyjęcie do grona znajomych jej posiadacza. Strony profesjonalne wymieniane są też oddzielnie w wyszukiwarce- jako
„strony” lub „miejsca”, w przeciwieństwie do profili prywatnych wyświetlanych
jako „osoby”.
Czy możesz mieć dwa konta, z czego jedno byłoby prywatnym, a
drugie profesjonalnym? Oczywiście! To nawet bardzo wskazane! Unikniesz
mieszania informacji przeznaczonych dla zupełnie różnych odbiorców, a Twój
pacjent szukając informacji profesjonalnych nie będzie bez potrzeby błąkał się
po Twoim prywatnym koncie…to znaczy- bardzo prawdopodobne, że i tak będzie, ale żeby znaleźć tzw. ciekawostki ;-)
Chodzi
zatem o to, aby informacje zawodowe były rozdzielone od prywatnych, te zaś były przeznaczone faktycznie tylko dla wybranych.
Czy Fan Page powinien być
przypisany do Twojego nazwiska czy do nazwy kliniki/gabinetu? Hmmm to zależy od sytuacji,
których mogę wyobrazić sobie co najmniej kilka. Przyjrzyjmy się:
1. Jesteś młodym lekarzem pracującym w dużej klinice, chcącym wypracowywać
sobie własną markę: powinna to być strona: Jan Kowalski Lekarz Stomatolog.
Wiedza o tym gdzie aktualnie pracujesz (a może to być kilka miejsc) powinna
zostać umieszczona w informacjach, tj. po kliknięciu na „opis”
2. Jesteś właścielem kliniki, w której pracuje kilku lekarzy i chesz promować
ją jako markę samą w sobie nie fokusując uwagi wyłącznie na sobie- powinno to
być miejsce: xxxx Klinika Stomatologiczna
3. Jesteś właściecielem kliniki czy większego gabinetu, do którego pacjentów
przyciąga jednak w głównej mierze Twoje nazwisko (a w związku z tym
prawdopodobnie to właśnie Twojego nazwiska a nie nazwy gabinetu będą szukać)-
powinno to być miejsce: xxx Klinika Stomatologiczna Jana Kowalskiego lub: Jan
Kowalski xxxx Klinka Stomatologiczna
4. W przypadku praktyki jednoosobowej- Jan Kowalski Gabinet Stomatologiczny
xxxx
Co powinieneś umieszczać na
swoim Fan Page? Możliwości jest wiele: porady, przydatne informacje, przypadki kliniczne
„przed i po”,linki do wpisów na swoim blogu (jeśli takowy posiadasz), linki do
filmików z opiniami innych pacjentów umieszczonymi na YouTube (o tym na pewno
jeszcze napiszę!) i wiele innych informacji. Jest do nich jedno słowo klucz: WARTOŚĆ. Dla odbiorcy rzecz jasna! :-) Przed umieszczeniem wpisu warto zadać sobie pytanie: czy gdybym był
pacjentem ta informacja miałaby szansę mnie zainteresować? Czy stanowiłaby dla
mnie wartość?
Posiadając
Fan Page możesz zarządzać nim jednocześnie ze swoim kontem prywatnym logując
się tylko jeden raz: widoczne są dwie zakładki na górze zaś masz możliwość
wyboru: korzystaj z „Facebooka jako”. Utrudnień zatem naprawdę zero.Nie ma przy
tym znaczenia, czy nazwa Fan Page powiązana jest, czy nie z Twoim nazwiskiem. Dodatkowe plusy
posiadania takiej strony, to dostęp do statystyk oraz możliwość jej reklamowania.
To także znakomite narzędzie do generowania ruchu na Twojej stronie www czy
blogu. Patrzę na statystyki swojego bloga i… większość odwiedzających trafiła tu właśnie dzięki facebook’owi! No i jeszcze jedno-
Twoje konto w serwisie,to dodatkowy, wysoko pozycjonowany link do informacji o
Tobie w wyszukiwarce google.
Jak
utworzyć Fan Page? To całkiem proste. Wejdź na swoje prywatne konto na
Facebook’u. Na pasku, na samym dole kliknij na „utwórz stronę”.Pojawi się taki właśnie obraz:
Inną drogą do tego samego celu może być otwarcie dowolnego Fan Page. Obok przycisku "Lubię to" znajdziesz drugi- "Wiadomość" i małą strzałeczkę obok. Po kliknięciu na nią rozwinie się menu, gdzie trzecią od góry pozycją jest "Utwórz stronę".
Dalej już postępujesz zgodnie z wskazówkami. Pamiętaj o załadowaniu dobrych zdjęć profilowych, które przyciągać będą uwagę. Może warto nawet pokusić się o przygotowanie graficznego logo jeśli nie miałeś go do tej pory?
Dalej już postępujesz zgodnie z wskazówkami. Pamiętaj o załadowaniu dobrych zdjęć profilowych, które przyciągać będą uwagę. Może warto nawet pokusić się o przygotowanie graficznego logo jeśli nie miałeś go do tej pory?
Ps. A przy okazji- czy wiedziałeś,
że ojciec Marka Zuckenberga (twórca serwisu Facebook) jest dentystą?
Oczywiście, ma też swój Fan Page. Możesz zobaczyć go tutaj.
Bardzo dobry wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń