Czas Świątecznych podarunków i- za chwilę- Noworocznych postanowień.
Poza najlepszymi życzeniami, które składam Ci z tej okazji, dołączam mały, mam nadzieję inspirujący tekst.
Choć nie nowy, bo ukazał się drukiem w Magazynie Stomatologicznym w grudniu 2013-tego roku, wydaje mi się nadal bardzo aktualny. Moja przyjaciółka w każdym razie nadal ćwiczy, a Ewa Chodakowska też nadal robi swoje...ma tylko nieco więcej fanów na FB. Jakieś 1.4 mln więcej! :)
Wesołych Świąt!
Moja przyjaciółka,
dentyska zresztą, zaczęła ćwiczyć. Nie jakieś tam byle jakie „od czasu do
czasu” czy nawet „raz w tygodniu”. Ćwiczy codziennie i to z ogromnym zapałem.
Nawet na dalekie wakacje zabrała ostatnio obowiązkowy zestaw i nie odpuściła
ani na chwilę. Skąd ten pomysł? No cóż, koncepcja mieszkała w Jej głowie od
dawna. Szkoda czasu i ambarasu-
odpowiadało rozleniwione ciało na kolejne solenne postanowienie. Aż w końcu
poznała JĄ. Nie bezpośrednio, bo za pośrednictwem internetu. Ewa Ją przekonała.
Głownie chyba sposobem motywacji innych i ogromną energią wewnętrzną. Nie ważne
czym zresztą- ważne, że skutecznie!
Rozmawiałyśmy
sobie ostatnio na temat komentarzy pod postami wspomnianej trenerki i na temat
Jej prasy ogólnie. Tu słychać, że „za dużo serduszek”, gdzie indziej że
„przecież wcale nie taka ładna”, albo, co mnie najbardziej w tym wszystkim
intryguje: „przecież jest z milion dziewczyn, które robią to samo, tylko
lepiej”.
Poniekąd zgadzam się z tą tezą- może nie od razu milion w
naszym kraju, ale na pewno jest ich wiele: wysportowanych trenerek, które bez
trudu ustaliłyby skuteczny program dla każdego z nas. Jest tylko jeden problem:
żadna z tych osób nie miała takiego pomysłu na siebie, na zarażanie entuzjazmem
innych, wreszcie: takiej konsekwencji i uporu.
Szczęście? Zapewne! Dziewczyna
obudziła się po prostu pewnego dnia, a dobra wróżka ocierając pot z czoła
powiedziała:
-uff, no
dobrze, załatwiłam Ci pół miliona fanów na Facebook’u, kilka płyt z ćwiczeniami
i książek, zajęłam się Twoim ciałem, aby wyglądało na wysportowane i umówiłam
parę sesji zdjęciowych. Teraz wstań z łóżka i przejmij pałeczkę.
Tak, to całkiem prawdopodobne… a w każdym razie
taką właśnie sytuację nazwałabym szczęściem. Założę się, że w dodatku chwilowym. Otrzymawszy bowiem to
wszystko bez pomysłu na dalszą drogę i konsekwencji w realizacji swych
zamierzeń, szansa na utrzymanie w rękach takiego szczęścia byłaby niewielka...
Jeśli nie był to
jednak dar od wróżki, to co?
Uwierz mi na słowo- stoi za tym ciężka praca i
ogromna determinacja.
Długo mogłabym
rozwodzić się tutaj nad ustalaniem celów, wiarą i konsekwencją w ich
realizacji. Tym razem jednak zaakcentuję inny czynnik, który wpływa na sukces: Zrób to inaczej niż wszyscy. Daj z siebie więcej. Zaskocz!
…oczywiście w
pozytywny sposób!
Czy to się musi
wszystkim spodobać? Jasne, że nie! Wspomniana trenerka, Ewa Chodakowska, bo o
Niej właśnie była mowa, znalazła się w tegorocznym rankingu 50-ciu najbardziej
wpływowych osób tygodnika Wprost i ma na koncie
646 tysięcy polubień swojej FanPage. Ta liczba ciągle rośnie. Ciekawe,
czym mogą pochwalić się Jej wiecznie narzekający oponenci, którzy oczywiście
„zrobiliby wszystko lepiej”?
No dobrze, ale jak
się to wszystko ma do stomatologii, poza samą rzecz jasna ćwiczącą, dentystką?
Czy ma to jakiekolwiek przełożenie na realia prowadzenia własnej praktyki?
Pewnie już się domyślasz- zasady są identyczne. No może poza faktem, że liczba
pół miliona pacjentów przerosłaby Twoje możliwości, a trudno jest leczyć za
pośrednictwem internetu ;)
Bardziej już na
poważnie: sukces mierzony ilością pacjentów, to ciężka praca, dużo
pozytywnego myślenia
i determinacji.
Warto też się zastanowić, w jakim kierunku skierować swoje aktywności aby nie działać po omacku. Co udoskonalić, jak uczynić swój gabinet wyjątkowym, wartym zaistnienia jako temat pogawędki przy kawie z przyjaciółką i co najważniejsze: godnym polecenia?
i determinacji.
Warto też się zastanowić, w jakim kierunku skierować swoje aktywności aby nie działać po omacku. Co udoskonalić, jak uczynić swój gabinet wyjątkowym, wartym zaistnienia jako temat pogawędki przy kawie z przyjaciółką i co najważniejsze: godnym polecenia?
Nikt nie powie Ci
tego lepiej niż Twoi pacjenci. Jedyny warunek:
musisz dać im szansę wypowiedzi, a siebie nauczyć
słuchać!
Ankieta
satysfakcji pacjenta, bo o niej chcę dzisiaj pisać, to znakomite narzędzie.
Czy wiesz co o
poziomie Twoich usług myślą klienci? Jasne. Czy mogę być wścibska i zapytać:
SKĄD wiesz? Albo inaczej, trochę złośliwie: wiesz, czy wydaje Ci się, że wiesz?
Założę się, że
lubisz pochwały i komplementy. Nawet jeśli się nie przyznasz- to obiektywna
prawda. Nic nie jest tak skuteczne jak pozytywna motywacja. Szkoda, że tak mało
doceniana. Chętnie powrócę do tematu w niedalekiej przyszłości, bo bardzo
wierzę w jej moc.
A tymczasem wracając
do sedna: lubimy pochwały, a zatem jak łatwo zgadnąć -niechętnie konfrontujemy
się z komentarzami negatywnymi. Stąd tak wiele ze znanych mi osób unika jak
ognia pytania swoich klientów o zadowolenie z usług, które oferują. A nóż taki
zacznie narzekać?
Są oczywiście na
tym świecie jednostki, które będą narzekać na wszystko bez wyjątku i nie ma
szans, aby je zadowolić. W znakomitej jednak większości przypadków ludzie
wyrażają swoje realne, chętniej nawet pozytywne niż negatywne opinie kiedy
tylko ich o to zapytasz. Czy warto zatem pytać? Znowu banalne pytanie prawda? A
kiedy ostatnio Twój pacjent wypełnił ankietę satysfakcji? A kiedy wypełnił ją
będąc do tego szczerze przez Ciebie zachęcony i poproszony o bycie jak
najbardziej szczerym, a nawet krytycznym? To konstruktywny rodzaj krytyki!
Bezbłędnie wskazuje Ci pola do poprawy, rozwoju.
Bez informacji
zwrotnej działasz po omacku.
Dlaczego zatem miałbyś bać się i unikać tego rodzaju krytyki?
Powiesz, że nikt
przecież nie ma czasu na zajmowanie się wypełnianiem długich ankiet, nie mówiąc
już nawet, na ile niezręczne jest
zadanie szeregu pytań zaraz po wizycie. Kto w dodatku miałby to robić?
Przecież nie lekarz. Recepcja? Tam jest wystarczająco dużo zamieszania
–odpowiesz. Mam zatem inny pomysł, pozwalający w dodatku upiec przysłowiowe
dwie pieczenie na jednym ogniu: e-mail po wizycie!
Dlaczego dwie?
Pozwól, że posłużę się moją ulubioną techniką wizualizacji i postawię się w
roli pacjenta wyobrażając sobie sytuację idealną (rzecz oczywista- działania muszą
mieć przecież właściwy kierunek!):
Odwiedzam otwartą niedawno klinikę. W gustownie
urządzonym holu wita mnie uśmiechnięta recepcjonistka. Dalej też bardzo miło i
przyjemne. Wychodzę pod naprawdę dobrym wrażeniem i myślę sobie, że gdyby ktoś
pytał o polecenie, z czystym sumieniem mogę wspomnieć o tym miejscu. Dobrze? Bardzo przyzwoicie! Czy trzeba czegoś
więcej? Jasne! Jeśli o mnie chodzi- zawsze efektu WOW! Co zatem powiesz na taki rozwój wypadków: wieczorem, już w domu sprawdzam pocztę
e-mail i widzę korespondencję. Dość niezwykłą, bo posiada zupełnie INNY NIŻ
WSZYSTKIE POZOSTAŁE MAILE, piękny i kolorowy układ graficzny. Widzę
uśmiechniętą twarz „mojej dzisiejszej Pani Doktor”.W treści podziękowania za
pierwszą wizytę, oraz zapewnienie o dokładaniu najwyższej staranności do
oferowanego poziomu usług i powiązana z tym prośba o udzielenie odpowiedzi na
kilka pytań, czekających na mnie pod wskazanym linkiem. Wszystko online. Raptem
chwila czasu. W dodatku w podziękowaniu za mój cenny czas, przy następnej
wizycie otrzymam w prezencie znakomitą pastę wybielającą.
No i mamy nasze
dwie pieczenie. Opinia pacjenta i dodatkowo jako bonus- Jego miłe zaskoczenie.
To właśnie, czego szukam: efekt WOW. Ta mała różnica sprawi być może, że
pacjent nie tylko poleci ewentualnie Twoją klinikę kiedy będzie o to zapytany,
ale sam, zupełnie nie pytany opowie o niej znajomym. Mała, WIELKA różnica.
Wspomniałam o
wyróżniającym się, innym od wszystkich wyglądzie korespondencji. Jak to zrobić
i jak to może wyglądać? Polecam na przykład www.aceofsales.com
Wracam myślami do
popularnej trenerki. Myślę, że sporo osób w tym kraju ma szansę znaleźć w tym
roku pod choinką jedną z bestsellerowych książek Jej autorstwa.
A co znajdują po
wizycie Twoi pacjenci, co mogłoby pozwolić im pomyśleć o Tobie jako wyjątkowym
(pod każdym względem) lekarzu? Nic? A co otrzymują od innych? Też nic?
Świetnie!
To właśnie TY masz
szansę zrobić to lepiej!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz